IndeksGalleryCalendarFAQPencarianPendaftaranAnggotaGroupLogin
Pencarian
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
Top posters
jQAF.SKHosba (108)
 
ntahapa2ntah (102)
 
akhimizi (93)
 
Admin (59)
 
alfatoni (59)
 
Abdul Somad (35)
 
tice (31)
 
sppim (23)
 
beta (22)
 
jQAF.SKSiputeh (21)
 
Poll
Forum Menarik?
Ya, Sangat Menarik
35%
 35% [ 51 ]
Ya, Menarik
24%
 24% [ 35 ]
Sederhana Menarik
9%
 9% [ 13 ]
Tidak, Tidak Menarik
7%
 7% [ 10 ]
Tidak, Langsung Tidak Menarik
26%
 26% [ 38 ]
Total Suara : 147
Navigation
 Portal
 Indeks
 Anggota
 Profil
 FAQ
 Pencarian

Share | 
 

 macam mana nak bagi budak2 cakap arab di luar bilik darjah...

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
alkhaawarizmi



Jumlah posting : 1
Registration date : 26.07.08

PostSubyek: macam mana nak bagi budak2 cakap arab di luar bilik darjah...   Sat 26 Jul 2008, 2:30 pm

assalamualaikum

sapa2 ada pandangan nak bagi budak2 cakap arab di luar bilik darjah.maksudnya nak wujudkan suasana bahasa arab di sekolah.....dah cuba buat minggu bahasa arab tapi tak berjaya....kakak2 dan abang2 budak2 jqaf tak cakap arab....sapa ada idea....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: Re: macam mana nak bagi budak2 cakap arab di luar bilik darjah...   Sun 27 Jul 2008, 5:25 pm

Salam,

Sekadar pandangan je ni:

Pertama: cuba kita cek tengok, guru-guru sama guru-guru terutamanya yang ustaz dan ustazah ni la ada tak cakap arab sama ada dalam kelas atau luar kelas?

Kedua: cuba kita cek berapa peratus kita mengajar guna bahasa arab di kelas?

ketiga: cuba cek tahap pembelajaran murid.

keempat: cek juga berapa kalimat yang murid-murid dah hafal dan ingat maknanya?

kelima: cuba kaji tengok 2 waktu seminggu untuk 1 kelas, logik ke nak dpat cakap arab di luar kelas? dalam kelas pun belum tentu.

keenam: ada tak ada kita buat kajian tentang kemampuan murid menerima subjek BA ni dalam 6 tahun depa belajar depa dapat apa? jangan kira silibus kalau silibus pun kita tak mampu nak habiskan

ketujuh: apa dia aktiviti luar darjah berbentuk bimbingan intensif bahasa arab kita dah buat? kalau harap kelas dahlah 2 waktu je...

kelapan: berapa kerap kita buat aktiviti hiwar semasa P&P atau yang banyaknya kepada kemahiran yang tidak melibatkan pertuturan?

kesembila: kita sendiri bagaimana? boleh ke tidak beri ucapan dalam bahasa arab di perhimpunan sekolah sekurang2nya 5 minit setiap minggu supaya murid boleh dapat semangat dr kemampuan kita.

kesepuluh: boleh tak kita pastikan semua ustaz ustazah pun cakap arab juga.

kalau boleh.... memang kita akan berjaya.

try la...

aku gagal dah. ni nak cuba pulak tak tahu bila... hahaha
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
AIS



Jumlah posting : 2
Age : 35
Lokasi : Kluang,Johor
Registration date : 04.11.08

PostSubyek: Re: macam mana nak bagi budak2 cakap arab di luar bilik darjah...   Fri 07 Nov 2008, 11:29 am

akhimizi...
kita kena usaha lagi dan jangan putus asa.guru main peranan kat sini.murid akan happy bila kita pandai berkomunikasi dgn mereka.

Smile
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
atuk_sleepy



Jumlah posting : 2
Age : 35
Lokasi : Sg.Petani
Registration date : 05.09.08

PostSubyek: Kongsi skit   Fri 07 Nov 2008, 9:00 pm

A'kum

Atuk nak kongsi skit la. Atuk pun tak pandai sangat Bahasa Arab ni. Tapi kita kena ada inisiatif tuk kasi budak2 kita boleh. Kita Bajet dalam 15-30min waktu sebelum masuk kelas tu kita cuba cari budak2 yang belajar B.Arab tu. Kita tanya lah benda2 yang mudah untuk derang nak faham.contohnya :

Sabahal Khair?
Kaifahaluka?
Aina takkulu?

benda2 macam nie akan buat mereka tahu dan pandai guna bila sampai masanya nanti. Yang penting cuba dulu. Tapi atuk rasa agak berkesan dengan cara tu. Masa yang sesuai pagi kita ambik 15-30 min (kena mai awal skit la sek) dan masa rehat 10min terakhir. Kita pi cari budak2 tu. Jangan tunggu budak2 cari kita.

* Yang penting usaha, semua tak kan jadi sekelip mata. Kalau tak sekarang derang boleh kita doakan kemudian hari mereka boleh.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Sponsored content




PostSubyek: Re: macam mana nak bagi budak2 cakap arab di luar bilik darjah...   Today at 10:26 pm

Kembali Ke Atas Go down
 
macam mana nak bagi budak2 cakap arab di luar bilik darjah...
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Forum Komuniti j-QAF JPN Kedah :: Anda Bertanya, Pen Pengarah Kanan j-QAF JPN Kedah Menjawab :: Permasalahan Mengenai Bahasa Arab j-QAF-
Navigasi: