IndeksGalleryCalendarFAQPencarianPendaftaranAnggotaGroupLogin
Pencarian
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
Top posters
jQAF.SKHosba (108)
 
ntahapa2ntah (102)
 
akhimizi (93)
 
Admin (59)
 
alfatoni (59)
 
Abdul Somad (35)
 
tice (31)
 
sppim (23)
 
beta (22)
 
jQAF.SKSiputeh (21)
 
Poll
Forum Menarik?
Ya, Sangat Menarik
35%
 35% [ 51 ]
Ya, Menarik
24%
 24% [ 35 ]
Sederhana Menarik
9%
 9% [ 13 ]
Tidak, Tidak Menarik
7%
 7% [ 10 ]
Tidak, Langsung Tidak Menarik
26%
 26% [ 38 ]
Total Suara : 147
Navigation
 Portal
 Indeks
 Anggota
 Profil
 FAQ
 Pencarian

Share | 
 

 GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?   Mon 16 Jun 2008, 3:49 pm

Salam j-QAF...

SEMUA orang mempunyai sejarah hidup masing-masing. Allah telah menetapkan sunnahnya manusia dengan takdir masing-masing. Sama ada takdir itu baik atau sebaliknya itulah yang harus ditempuhi, dihadapi dan dirasai.

Ketika saya menulis catatan ini saya teringatkan kepada hadis nabi SAW tentang umat Islam akhir zaman yang kata Nabi banyak umpama buih-buih di lautan tetapi lemah sifatnya.

Dalam konteks guru-guru agama hari ini kita adalah golongan yang bakal menjadi majoriti sedikit hari lagi. Jangan takut atau untuk menjadi ramai tapi takutlah andai kita menjadi ramai tetapi lemah. Bukankah pada masa itu lebih baik menjadi sedikit tetapi kuat.

Saya sendiri takut andai kita lemah dan tidak mampu menjadi ustaz dan ustazah yang selayaknya biarpun kita sebenarnya mempunyai ijazah dan diploma dalam bidang agama.

Sebagai peringatan bersama, marilah sama-sama bermuhasabah.

Kadang-kadang orang lebih mementingkan penampilan agama berbanding ilmunya.

Kadang-kadang orang lebih mementingkan akhlaknya berbanding ilmunya.

Kadang-kadang orang lebih mementingkan ilmunya berbanding yang lainnya.

Kita di mana?

Mahu jadi guru agama (guru j-QAF) atau guru bahasa arab sekalipun yang bagaimana?

Pada rupa paras? Penampilan? Pakaian? Akhlak? Ilmu? atau apa lagi?

Sama-sama bermuhasabah.

Wassalam.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
jQAF.SKHosba



Jumlah posting : 108
Lokasi : 06000 Jitra, Kedah
Registration date : 25.02.08

PostSubyek: Re: GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?   Wed 16 Jul 2008, 10:18 am

tak terjawab ni persoalan akhimizi. terlalu berat agaknya persoalan yang diajukan hingga guru-guru kita tak terjawab Very Happy
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.jqafskh.blogspot.com
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: Re: GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?   Wed 16 Jul 2008, 5:16 pm

salam...

tah lah pak cha, aku pun tak faham.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
jelapang padi



Jumlah posting : 14
Age : 37
Lokasi : alor star
Registration date : 08.07.08

PostSubyek: Re: GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?   Thu 17 Jul 2008, 10:21 am

terkadang kita terkeliru 1 antara 2

terkadang kita alami konflik identiti

terkadang kita mahu jadi kedua-duanya

kesimpulannya...muhasabahlah diri,
usia kian meningkat
kubur kian dekat
minit berganti saat

bila lagi kita mahu mengatur langkah mengerah keringat...
persepsi umum terhadap kita begitu hebat
namun adakah kita masih alpa dan leka wahai sahabat
ayuh!
tonjolkan peribadi guru jQAF sebaiknya
sesuai dengan kelulusan dan jawatan
Laughing
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Admin
Admin


Jumlah posting : 59
Age : 38
Registration date : 16.02.08

PostSubyek: Re: GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?   Thu 17 Jul 2008, 11:46 am

Siapalah kita untuk mengaku kekuatan sendiri. Tapi mungkin ramai yang akan mengaku kelemahan diri. Kuat atau lemahnya kita, bukan menjadi penghalang untuk kita teruskan perjuangan kita. Yang penting, kita IKHLASSS..

Kawan2 setuju tak?Smile

_________________
Kita Sama Sahaja
Bezanya Cuma Amalan Kita
Aku Dengan Caraku Yang Sederhana
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://jqafkedah.forumotion.com
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: Re: GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?   Sun 20 Jul 2008, 4:53 pm

SALAM.

ikhlas tapi kalau jadi fitnah macam mana pula.. hehehe
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
tice



Jumlah posting : 31
Registration date : 09.10.08

PostSubyek: Re: GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?   Mon 03 Nov 2008, 9:19 pm

salams...

Tak kisahlah...samada GURU AGAMA yang berMASTER ker berIJAZAH ker berDIPLOMA ker atau berSIJIL ker...TAPI yang pasti sudi dan sanggup dan rela mengongsi ILMUs agama yang dimiliki tanpa mengharap apa-apa balasan/ganjaran duniawi..dan juga senantiasa mempertingkatkan ILMUs yang sedia ada dari masa ke masa samada melalui majlis-majlis ILMUs yang dihadiri atau pembacaan atau menyambung belajar dll...kerana ILMUs yang bermanfaat ni amat banyak sekali dan tak terhitung oleh manusia...

memiliki selautan ILMUs tanpa mengamalkannya dan menghayatinya dan menyebarkannya adalah sesuatu yang AMAT3 MERUGIKAN...

Semoga RAHMATs ALLAH melimpah kepada USTAZs n USTAZAHs...yang senantiasa menyebarkan ILMUs dengan IKHLAS tanpa mengenal penat dan jemu...INSYAALLAH
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
srzbasha



Jumlah posting : 5
Age : 33
Lokasi : batu gajah
Registration date : 09.04.10

PostSubyek: addabani rabbi faahsani ta'dibi   Fri 09 Apr 2010, 4:18 pm

senang je nak menjawab soalan ini...kita perlukan penampilan,kita perlukan sijil,kita perlukan,ilmu,jgn mempertikaikan atau mempersoalkan itu semua perlu..tapi yang paling perlu di sebalik keperluan itu adalah ilmu yang ada di amaln oleh guru serta guru yang dalam dirinya ialah seorang guru yang BERTAQWA...... Smile
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
beta



Jumlah posting : 22
Registration date : 12.06.08

PostSubyek: Re: GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?   Sun 25 Apr 2010, 4:33 pm

Hebat.... kesedaran itu penting, walaupun kadang-kadang kita tak mampu mencapai.... Berjuanglah demi anak didik kita sehingga ke akhir hayat
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Sponsored content




PostSubyek: Re: GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?   Today at 7:53 pm

Kembali Ke Atas Go down
 
GURU AGAMA/j-QAF/BA: Ramai yang Lemah atau sedikit yang Kuat?
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Forum Komuniti j-QAF JPN Kedah :: Anda Bertanya, Pen Pengarah Kanan j-QAF JPN Kedah Menjawab :: Lain-lain permasalahan-
Navigasi: