IndeksGalleryCalendarFAQPencarianPendaftaranAnggotaGroupLogin
Pencarian
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
Top posters
jQAF.SKHosba (108)
 
ntahapa2ntah (102)
 
akhimizi (93)
 
Admin (59)
 
alfatoni (59)
 
Abdul Somad (35)
 
tice (31)
 
sppim (23)
 
beta (22)
 
jQAF.SKSiputeh (21)
 
Poll
Forum Menarik?
Ya, Sangat Menarik
35%
 35% [ 51 ]
Ya, Menarik
24%
 24% [ 35 ]
Sederhana Menarik
9%
 9% [ 13 ]
Tidak, Tidak Menarik
7%
 7% [ 10 ]
Tidak, Langsung Tidak Menarik
26%
 26% [ 38 ]
Total Suara : 147
Navigation
 Portal
 Indeks
 Anggota
 Profil
 FAQ
 Pencarian

Share | 
 

 quran tiada

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
lebai_jqaf



Jumlah posting : 13
Registration date : 13.06.08

PostSubyek: quran tiada   Sun 15 Jun 2008, 11:37 am

Al-Quran selalu sampai lewat untuk 6 bln kedua nie mcmana bdk thn satu nak baca
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
sppim



Jumlah posting : 23
Registration date : 10.06.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Sun 15 Jun 2008, 8:08 pm

Nak buat macamana, harga minyak naik, lori nak hantar pun susah. Apa pun fikirlah cara terbaik supaya murid2 boleh baca Al-Quran. Guna yang lama dulu, kongsi sekejap, dah tak dak pikiaqlah alternatif lain.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Mon 16 Jun 2008, 3:56 pm

Salam j-QAF,

lebai - Betui kata-kata SPPIM tu, bila dah takdak cubalah kita fikirkan cara lain. Bukankah kesukaran dan kesusahan kita itu akan mematangkan kita dan cara kita? Andai kita mudah saja, kita langsung tak ada cabaran. Dunia hari ini kalau tak ada cabaran kita cepat mengalah kalau yang kita nak tak ada. Kita dahulu dengan kita sekarang tentu berbeza cubalah kita renung kita yang masa susah dahulu dengan sekarang. Tentu banyak cara kita boleh usahakan. Nanti sampai masa nikmat datang selepas diuji. Kadang-kadang selepas nikmat teruji.

SPPIM - Kalau betul Quran tak ada itu untuk sekolah yang baru mulai j-QAF tahun 2008 tentu tak ada stok al-Quran langsung lagi, so saya cadangkan agar sppim memberikan cadangan kepada pihak sekolah terlibat agar menyediakan bahan berbentuk tayangan atau powerpoint ayat yang hendak dibaca dan diaplikasikan dalam bentuk LCD tayang-baca. Talaqqi dengan LCD cerah mata budak-budak. Dulu kami pernah tayang juga, la ni dah ada quran baik ajar budak baca terus dan adab-adab quran diterapkan.

Akhimizi - Semua ada cara, kadang-kadang kita tak tahu atau lupa. Jangan kita marah org tak tahu dan orang lupa. Kita pun nanti macam itu juga. Hahaha...

Aku juga kena... haha
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
jQAF.SKSiputeh



Jumlah posting : 21
Lokasi : Kepala Batas
Registration date : 13.06.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Tue 17 Jun 2008, 9:09 am

memang la betoi ada alternatif lain tapi kita kalu ada yang senang kita nak cari la yang senangnya.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
akmalahmad



Jumlah posting : 4
Registration date : 11.05.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Tue 17 Jun 2008, 9:42 am

betul kata sppim n mizi, kalau dah takda atau belum sampai al-quran maka sewajarnya kita gunakan bahan alternatif yg penting usaha kita nak buat bukan alasan x nak buat orang kata nak seribu daya x nak seribu dalih, lagipun dalam cd pelaporan jqaf 2008 terdapat al-quran yang dibuat dalam bentuk flash rasanya x pun power point dan al-quran digital tu sama macam al-quran yg dibekalkan di sekolah2 selama ini so benda boleh guna maka kita gunalah sebaik mungkin benda dah org bagi buat apa tersadai dalam komputer kalau x guna, jangan kufur nikmat la.... Very Happy
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
jQAF.SKHosba



Jumlah posting : 108
Lokasi : 06000 Jitra, Kedah
Registration date : 25.02.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Tue 17 Jun 2008, 11:10 am

Salam semua. Yaaaa...betul tu. Inilah masanya guru-guru j-QAF menunjukkan kemampuan dan kebolehan masing-masing mengendalikan peralatan ICT. dan tak salah kiranya kita pelawa kepada murid yg sukarela untuk membawa naskah al-Quran sendiri dengan izin waris/penjaganya..
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.jqafskh.blogspot.com
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Tue 17 Jun 2008, 3:05 pm

Salam j-QAF,

sebenarna tak banyak sangat masalah tentang tak ada quran ni. yang masalahnya adakah guru-guru j-QAF kita faham macam mana nak laksanakan p&p model khatam al-Quran ni, juga kalau boleh macam mana kaedah yang terbaik untuk murid-murid lambat.

saya cadangkan agar buat lah taklimat pelaksanaan j-QAF 6 bulan pertama dan 6 bulan ke-2. org lama macam saya pun kadang2 lupa. atau buat kursus dalaman pun ok juga. ha yang ni kami buat. hehehe..

ada sapa-sapa nak bagi idea???

hari ini kita baca quran, kita faham dan kita laksana macam quran ajar. insyaAllah.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
jQAF.SKSiputeh



Jumlah posting : 21
Lokasi : Kepala Batas
Registration date : 13.06.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Wed 18 Jun 2008, 9:16 am

sememangnya kelewatan AlQuran sampai ke sekolah bukanlah menjadi persoalan yang besar didalam melaksanakan P&P ada atau tiada tugas kita wajib melaksanakan tugas seperti yang telah di rencanakan oleh pihak kpm. Tdak ada sesiapa pun di antara kita yang berdalih untuk tidak melaksanakanya. kewajipan tetap menjadi kewajipan. Saya merasakan disini hanya dari segi keberkatan memegang dan bersama Alquran itu sendiri. Sepertimana kita semua maklum kewajipan berwuduk sebelum memegang Al Quran perlu diterapkan kepada anak didik kita. Mudah-mudahan beroleh keberkatan dan hikmah yang tersembunyi.
justeru itu sama-sama la kita fikirkan alternatif yang terbaik untuk program jqaf dan anak didik kita. jangan samapai orang lain menuding jari kepada kita dengan mengatakan ustaz ustazah tidak laksanakan kewajipan dan tidak tahu mengurus.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
beta



Jumlah posting : 22
Registration date : 12.06.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Wed 09 Jul 2008, 10:59 pm

Setiap perancangan manusia ada kelemahannya,
jangan jadikan kelemahan itu lambang kegagalan.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
alfatoni



Jumlah posting : 59
Age : 36
Registration date : 06.06.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Thu 10 Jul 2008, 8:44 pm

Ada quran atau tidak adanya kita tetap perlu ajar anak2 mengaji kenal huruf alif ila ya'.
Gunakan setiap peluang dan ruang yg ada untuk mengatasi masalah kita.
Dulu2 pun (sebelum j-QAF wujud) murid dapat belajar Quran, itu la ikhtiar sebelum biar.


-Rajin2 baca Quran-
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
jQAF.SKSiputeh



Jumlah posting : 21
Lokasi : Kepala Batas
Registration date : 13.06.08

PostSubyek: jadual anjal ke tanjal   Sun 13 Jul 2008, 12:47 pm

assalamualaikum.

nak ajak kekwan discus ttg jadual anjal ka tak anjal nie

saya rasa jadual tak anjal ok sket laa drpd anjal sbb dalam 1 waktu budak boleh BIG dalam 2-3 ms tapi kalu anjal 2 waktu budak bleh BIG dlm 2-3 ms jg so rasa nya rugi laa kalu anjal.... ssh utk nak khatam nnt. Al Quran perlu dibaca setiap hari baru budak tidak akan terlupa apa yg kita ajaq sbb kita dulu pun tiap2 petang ngaji quran kat kg betoii dakk.kalu anjal budak akan baca hanya 2 kali dlm satu minggu. kalu tak anjal budak akan baca 4 hari dlm seminggu....... tingat pula pesan us mail noh kita perlu jaga displin quran nie bukan baca sekali tinggai seminggu..............

pandangan saja laaaa mungkin ada yg lebih baik lagi dr kekwn........... untuk 6 bln pertama laaa
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
jelapang padi



Jumlah posting : 14
Age : 37
Lokasi : alor star
Registration date : 08.07.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Thu 17 Jul 2008, 10:54 am

1 lagi jalan penyelesaiannya ialah menggunakan 1 program quranflash tajweed

kalau boleh minta jasa baik akhimizi utk uploadkan program ni supaya boleh dikongsi seantero dunia
ada terkandung sekali dalam CD Bahan Kursus Pemantapan JU jQAF GPI Program j-QAF 2008 yang telah anda perolehi
tapi ntah boleh upload ke tak sebab 56mb

alquran yang dipaparkan sama seperti quran yang dibekalkan kepada semua sekolah
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
jQAF.SKHosba



Jumlah posting : 108
Lokasi : 06000 Jitra, Kedah
Registration date : 25.02.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Thu 17 Jul 2008, 11:48 am

Betul tu. Setuju sgt la dengan cadangan jelapang padi tu. lagi satu, memudahkan kita untuk BIG
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.jqafskh.blogspot.com
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Mon 28 Jul 2008, 1:49 pm

salam..

jelapang padi: nanti aku upload atau link kan quran tajweed flash tu. aku sendiri dah tengok. senang sungguh guna perisian tu. sebijik macam quran sebenar tapi dalam laptop je la. hahaha. tak pegang pun boleh baca.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
sppim



Jumlah posting : 23
Registration date : 10.06.08

PostSubyek: Re: quran tiada   Mon 28 Jul 2008, 9:59 pm

Kem Pelajaran menghadapi masalah utk membekalkan Al-Quran pd tahun ini. Tapi kita berdoa agar semua Al-Quran ini dapat sampai juga as soon as possible
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Sponsored content




PostSubyek: Re: quran tiada   Today at 7:53 pm

Kembali Ke Atas Go down
 
quran tiada
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Forum Komuniti j-QAF JPN Kedah :: Anda Bertanya, Pen Pengarah Kanan j-QAF JPN Kedah Menjawab :: Permasalahan Mengenai Model Khatam Al-Quran-
Navigasi: