IndeksGalleryCalendarFAQPencarianPendaftaranAnggotaGroupLogin
Pencarian
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
Top posters
jQAF.SKHosba (108)
 
ntahapa2ntah (102)
 
akhimizi (93)
 
Admin (59)
 
alfatoni (59)
 
Abdul Somad (35)
 
tice (31)
 
sppim (23)
 
beta (22)
 
jQAF.SKSiputeh (21)
 
Poll
Forum Menarik?
Ya, Sangat Menarik
35%
 35% [ 51 ]
Ya, Menarik
24%
 24% [ 35 ]
Sederhana Menarik
9%
 9% [ 13 ]
Tidak, Tidak Menarik
7%
 7% [ 10 ]
Tidak, Langsung Tidak Menarik
26%
 26% [ 38 ]
Total Suara : 147
Navigation
 Portal
 Indeks
 Anggota
 Profil
 FAQ
 Pencarian

Share | 
 

 Mungkin Program Tasmik Suatu Hari Perlu DiMansuhkan

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
manlimbang



Jumlah posting : 1
Registration date : 28.10.08

PostSubyek: Mungkin Program Tasmik Suatu Hari Perlu DiMansuhkan   Tue 28 Oct 2008, 5:11 pm

Memandang pelbagai Masalah dalam prgram Tasmik ini siapa yang nak sokong saya supaya ianya dimansuhkan pada sesi petang.walaubagaimanapun ia akan tetap terus pada sidang P&P pagi dengan masa yang sedia ada 6 waktu seminggu untuk PI tu.siapa nak bagi respon
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Abdul Somad



Jumlah posting : 35
Registration date : 12.06.08

PostSubyek: Tasmik Pun Kenalah Ada Plannya.   Wed 05 Nov 2008, 11:02 pm

Kita pakat-pakat buat dulu yang dah jadi dasar j-QAF ni seperti;

1.Rekodkan bacaan tasmik murid dalam buku rekod bacaan masing-masing
2.Buat pemulihan murid lambat dan rekodkan perkembangannya
3.Gunakan kaedah BIG sepenuhnya supaya ia tidak menjadi beku dan tepu
4.Pesan murid tiap-tiap hari agar depa baca Quran,muqaddam dan iqra' di rumah
5.Guna Quranflashtajweed dalam P&P berICT.
6.Pamer pencapaian murid setiap masa di dalam kelas sebagai rujukan murid dan guru (sesalinan pd waris secara berterusan)
7.Pakat-pakat dengan GPI senior buat program pemulihan quran
8.Buat laporan pencapaian quran murid setiap bulan dan bentang pd GB, PK1,Ketua Panitia PI dan waris supaya semua rasa tanggungjawab dan beri perhatian
9.Motivasi murid dengan saguhati pd yg laju dan yg lambat tapi mau usaha. Ini kaedah menggula-gulakan....
10. Buat majlis pertandingan tadarus 3-4 kali setahun di sekolah utk tarik minat murid berlumba-lumba.
11. Setiap guru kenalah ada plan strateginya sendiri utk menjayakan program ini. Tak dak plan langsung...... mana ada jalan..........

Ya laa, rancang senang, yg nak buat tu la yg tak sedapnya. Tapi kalau tak merancang bererti ia dah merancang utk gagal. Tak boleh buat semua jgn pulak tak buat semua. Ini cuma pandangan yg tak sebrapa.

Lepas dah clear semua, kita tengok unjuran KPM untuk lihat 2010 semua pelajar Khatam Al-Quran, kalau berjaya kita ikut kalau tak berjaya kita cadang tambah lagi kelas tasmik waktu petang bagi jadi 2jam. supaya murid khatam semua pada 2011 pulak....kalau tak berjaya m/mana nak bawa ke pagi. Balik asai seperti sebelum program j-QAF la pulak. Mana kata program j-QAF nak MEMANTAPKAN Pendidikan Islam? Ya ka ? Tak ya ?
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
fauzi



Jumlah posting : 1
Registration date : 17.04.09

PostSubyek: Re: Mungkin Program Tasmik Suatu Hari Perlu DiMansuhkan   Fri 24 Apr 2009, 6:21 pm

nak mansuh tasmik?...sebagai ingatan ..memansuhkn tasmik samalah memansuhkan program j-QAF..memansuhkan program j-QAF bererti tiada lagi penjawatan guru PI j-QAF bersatus luar norma utk memenuhi keperluan program..Perlu diingat ..bil guru PI j-QAF 05-09 berjumlah 15000 termasuk saudara ML...so ..jgn mudah mengalah...tingkat usaha cari jln yg terbaik..masih ramai lg adik2 kita di sk agama akan mengikut jejak abg2nya yg telah nampak seperti telah berjaya...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
jQAF.SKHosba



Jumlah posting : 108
Lokasi : 06000 Jitra, Kedah
Registration date : 25.02.08

PostSubyek: Re: Mungkin Program Tasmik Suatu Hari Perlu DiMansuhkan   Sat 25 Apr 2009, 12:42 pm

Ar, tasmik ni memang penting. Walaubagaimanapun memang menjadi kekeliruan di kalangan sekolah yang mempunyai banyak kelas. Dengar2, dah ada sekolah yang buat 2 minggu sekali tasmik ni. Maksudnya murid akan tasmik 2 minggu sekali. Alhamdulillah la. Di SKH boleh berjalan dengan lancar lagi.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.jqafskh.blogspot.com
lebai_jqaf



Jumlah posting : 13
Registration date : 13.06.08

PostSubyek: Re: Mungkin Program Tasmik Suatu Hari Perlu DiMansuhkan   Mon 27 Apr 2009, 1:44 am

mansuhkan adalah mustahil tapi saya rasa ML salah guna ayat kot. saya rasa dia ingin mencadangkan supaya masa tasmek dimasukan didalam waktu P&P. sekiranya dimasukan dalam waktu p&p guru biasa pun tak jadi masalah untuk tasmek bersama asalkan guru tersebut islam dan boleh membaca AlQuran. kalau masih ada guru yang tak mau tasmek dlm masa p&p ini sudah kira berat la Islam jenis apa ni tak mau dengar ayat Quran. saya rasa guru jqaf nie hebat semuanya.... segala kerja kat sekolah semua guru jqaf yang buat sikit tak tolak pun tapi APC tak dapat juga.... GC tak layak mohon...... tak pa tak penting semua ini. yang penting barakah dari Allah saja. terima seadanya.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
jQAF.SKHosba



Jumlah posting : 108
Lokasi : 06000 Jitra, Kedah
Registration date : 25.02.08

PostSubyek: Susah sangat ke bab tasmik?   Fri 08 May 2009, 1:35 am

Pada pendapat kawan2, tasmik ni bermasalah sangat ke? Bab nak rekod tasmik pun jadi macam persoalan yang besar. Jom kongsi pendapat...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.jqafskh.blogspot.com
beta



Jumlah posting : 22
Registration date : 12.06.08

PostSubyek: Tasmik + j-QAF = Penimbang + Cina Jual Ikan   Fri 15 May 2009, 11:34 pm

Aku lama dah tak buka forum ni, aku ingat semua Tuan-tuan Guru semua berforum... aku tukang sibuk saja. Tapi malam ni aku terbaca cadangan supaya Tasmik dibuang (tak pun diserap dalam 6 waktu Pendidikan Islam) aku jadi haru. Macam cina jual ikan, orang nak beli ikan dia dok cari kilo tak jumpa. Mana ada guru tak dak masalah. Dulu, awai-awai KBSR 6 kelas sorang guru. Kalau sekolah tu Tahun satu sampai Tahun 6, 6 kelas sahaja ... dia la tunggang terbalik sorang-sorang. La ni bagi ramai-ramai dia berkira pulak.... ni puak-puak ustaz ni...
Bagi pentadbir, tengok-tengok sama seperti yang ditimbulkan dalam mesyuarat pentadbiran, (dah jadi riuh dah) patut masuk dua, masuk sorang.... gaji tak ambik separuh pun.
Aku harap yang tulis buang tasmik tu, tersilap taip... dia nak habag hat elok... tersalah tekan komputer. (maaf kalau salah tafsir)
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
jQAF.SKHosba



Jumlah posting : 108
Lokasi : 06000 Jitra, Kedah
Registration date : 25.02.08

PostSubyek: Re: Mungkin Program Tasmik Suatu Hari Perlu DiMansuhkan   Sun 17 May 2009, 9:17 pm

Ar, setuju dengan beta..
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.jqafskh.blogspot.com
alfatoni



Jumlah posting : 59
Age : 36
Registration date : 06.06.08

PostSubyek: Seperti di atas   Sun 31 May 2009, 8:41 pm

Aaa, ana rasa ustaz yg bawa tajuk ni mungkin terikut2 angin "Mansuhkan PPSMI" kot? Tu yg guna istilah semacam itu. Apopun harapan ana niat kita semua ni nak bawa kebaikan kpd orang lain. Cuma kekadang bila seseorang terpalit 'sosial conflict' tu yg jadi masalah semakin bertimbun2 sehingga mencari jalan penyelesaian yg pintas dan pantas.
Tak dinafikan tasmik memang memenatkan apatah lagi bila mengahdapi anak2 yg lambat 'tangkap'. Org di atas duk tekan suruh budak2 semua ni boleh baca Quran dlm tempoh 'ekspres'. Yg budak2 pula segelintirnya saja yg bloeh naik 'bas ekpres' yg baki lagi tertinggal di belakang dgn 'moto kapcai Honda lampu bulat'.Hakikat yg perlu diakui.

Dalam hati ingat sekali kesian juga, dah la di rumah tak baca Iqra' sebab takdak Iqra' tambah pula mak pak tak peduli langsung anak2 tersebut.

Jadi, kita ikut dulu apa yg dah dirancangkan.Mudah-mudahan wehdatul amal kita membuahkan hasil.

Kesimpulan: marilah kita ajar murid2 baca, baca, baca lah dengan Nama Tuhanmu! ( baca diulang 3 kali semasa wahyu pertama kepada baginda Nabi) Justeru, ulanglah...semoga mendatangkan berkat.
اقرأ بسم ربك الذي خلق
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Ibn_Akhyar



Jumlah posting : 5
Age : 35
Lokasi : Langkawi, Mergong, Tobiar
Registration date : 08.06.09

PostSubyek: buat apa nak mansuh tasmik   Mon 08 Jun 2009, 12:43 pm

Tak payahla dok mansuh....perkemas saja...bab buku rekod...aku dan guru GPI dan guru jqaf..kami tulis kat papan whiteboard, budak2 tulis sendiri dalam buku depa...ikut macam mana kami tulis kat depan setiapkali lepas BIG..senang..selesai..tak payah la dok kalut cari masa yang memang payah nak ada untuk tulis..apa yang penting bimbing budak2 untuk tulis sendiri walaupun tulisan depa tak cantik sangat..yang penting buku tu ditulis, boleh baca dan betul dan sama dengan apa yang di baca pada hari tu..jagang jadi macam JU sekolah aku dah la...langsung tak pernah sediakan buku rekod bacaan untuk murid-murid dia...JU la katakan...bila ada tasmik tak payah la ku pi urus budak-budak TKRS masa kokurikulum hari rabu...bagus ada tasmik....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://ilhamimtiyaz.blogspot.com/
Sponsored content




PostSubyek: Re: Mungkin Program Tasmik Suatu Hari Perlu DiMansuhkan   Today at 7:52 pm

Kembali Ke Atas Go down
 
Mungkin Program Tasmik Suatu Hari Perlu DiMansuhkan
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Forum Komuniti j-QAF JPN Kedah :: Anda Bertanya, Pen Pengarah Kanan j-QAF JPN Kedah Menjawab :: Permasalahan Mengenai Program Tasmik Al-Quran-
Navigasi: