IndeksGalleryCalendarFAQPencarianPendaftaranAnggotaGroupLogin
Pencarian
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
Top posters
jQAF.SKHosba (108)
 
ntahapa2ntah (102)
 
akhimizi (93)
 
Admin (59)
 
alfatoni (59)
 
Abdul Somad (35)
 
tice (31)
 
sppim (23)
 
beta (22)
 
jQAF.SKSiputeh (21)
 
Poll
Forum Menarik?
Ya, Sangat Menarik
35%
 35% [ 51 ]
Ya, Menarik
24%
 24% [ 35 ]
Sederhana Menarik
9%
 9% [ 13 ]
Tidak, Tidak Menarik
7%
 7% [ 10 ]
Tidak, Langsung Tidak Menarik
26%
 26% [ 38 ]
Total Suara : 147
Navigation
 Portal
 Indeks
 Anggota
 Profil
 FAQ
 Pencarian

Share | 
 

 HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?   Sun 26 Oct 2008, 12:00 pm

Salam j-QAF.

Sudah agak lama saya tidak join forum.

Saya ingin berkongsi rakaman P&P yang saya jalankan di kelas 3K (kelas ke2 dr 5 kelas di sekolah saya). sila layari Blog j-QAF SK Padang Matsirat untuk melihat rakaman Hifzul Kalimat Arabiah di: http://jqafskpm.blogspot.com/

Sila beri pandangan anda.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
jQAF.SKHosba



Jumlah posting : 108
Lokasi : 06000 Jitra, Kedah
Registration date : 25.02.08

PostSubyek: HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?   Sun 26 Oct 2008, 12:23 pm

Salam,

Berdasarkan pandangan peribadi, menghafal kalimat BA ni ternyata boleh menambahkan perbendaharaan kata dengan begitu baik sekali. Pengalaman kita sebagai pelajar satu ketika dahulu pun, aa yang kita hafal itulah yang masih segar di ingatan berbanding pembelajaran yang kita cuma faham sahaja tetapi tidak menghafal.

Walaupun schoolnet membataskan saya untuk melihat video clip saudara, saya menyokong penuh HIFZUL KALIMAT adalah di antara kaedah/strategi P&P yang berkesan.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.jqafskh.blogspot.com
sppim



Jumlah posting : 23
Registration date : 10.06.08

PostSubyek: Tinta Kauthar   Tue 28 Oct 2008, 8:13 am

Antara projek yang berjaya dan berkaitan dengan hifz kalimat ialah tinta kauthar. Bolehlah berkongdi idea dengan kakak-kaka kita di SMK Dato' Syed Omar.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: Re: HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?   Wed 19 Nov 2008, 10:17 am

kalau macam tu, saya cuba nak cipta satu teknik berasaskan kepada kaedah hifzul kalimat ni sebagai 1 inovasi pengajaran dan pembelajaran bahasa arab. mampukah saya sorang2.

sapa nak tolong... hehe
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
jQAF.SKHosba



Jumlah posting : 108
Lokasi : 06000 Jitra, Kedah
Registration date : 25.02.08

PostSubyek: HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?   Wed 19 Nov 2008, 7:38 pm

Kami akan tolong. Tolong guna la...sbb takdak makna sekiranya kita mencipta teknik atau perkhidmatan atau peralatan sekiranya tiada yang menggunakannya..

So, kami support akhimizi 100%!
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.jqafskh.blogspot.com
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: Re: HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?   Thu 20 Nov 2008, 12:20 pm

Tolong buat la sama... tolong guna saja aku tak boleh la nak buat sorang2
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
srzbasha



Jumlah posting : 5
Age : 33
Lokasi : batu gajah
Registration date : 09.04.10

PostSubyek: Re: HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?   Fri 09 Apr 2010, 5:02 pm

memangla tak kenai mana nak cinta...dengan menghafal kalimat baru kenai oooo itu papan kenyataan dalam bahasa arab lauhatun hehehe maka murid pun sukela...tp bukan saja hifzul kalimat yang murid suke jenis-jenis kuiz pun depa suke,murid lani depa x suke kita ckp banyak depa suke kita tnya depa hehehe
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
beta



Jumlah posting : 22
Registration date : 12.06.08

PostSubyek: Re: HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?   Tue 13 Jul 2010, 9:50 am

Seronok tengok tuan-tuan berusaha untuk memartabatkan Bahasa Al-Quran ini, Alhamdulillah.....
Disamping tu jangan lupa "Lughatul Fashl"....... Kadang-kadang kita tengok kawan-kawan mengajar Bahasa Arab cukup teruk,, letih, bersemangat tapi bila budak minta nak pi bilik air cakap melayu lak.... abissssssss. Suruh padam papanhitam pun cakap melayu. Kan elok bahasa harian tu disebut dalam Bahasa Arab walaupun bukan dalam maddah Bahasa Arab, dan bukan dengan Ustaz-Ustazah j-QAF je... GPI lain pun kena cam tu juga, baru menjadi. Ayat-ayat mudah.... tak payah hafaz... hari-hari sebut, lama-lama melekat terus. Setuju ke...?
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
alfatoni



Jumlah posting : 59
Age : 36
Registration date : 06.06.08

PostSubyek: Re: HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?   Mon 26 Jul 2010, 1:15 am

Betul dan benar kata2 di atas. Nak mahir dlm ssuatu bahasa memang kena mumarosah selalu, barulah bahasa itu lekat di lidah.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Sponsored content




PostSubyek: Re: HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?   Today at 7:51 pm

Kembali Ke Atas Go down
 
HIFZUL KALIMAT: ADAKAH P&P BA YANG BERKESAN?
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Forum Komuniti j-QAF JPN Kedah :: Macam-macam j-QAF :: Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Berkesan-
Navigasi: