IndeksGalleryCalendarFAQPencarianPendaftaranAnggotaGroupLogin
Pencarian
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
Top posters
jQAF.SKHosba (108)
 
ntahapa2ntah (102)
 
akhimizi (93)
 
Admin (59)
 
alfatoni (59)
 
Abdul Somad (35)
 
tice (31)
 
sppim (23)
 
beta (22)
 
jQAF.SKSiputeh (21)
 
Poll
Forum Menarik?
Ya, Sangat Menarik
35%
 35% [ 51 ]
Ya, Menarik
24%
 24% [ 35 ]
Sederhana Menarik
9%
 9% [ 13 ]
Tidak, Tidak Menarik
7%
 7% [ 10 ]
Tidak, Langsung Tidak Menarik
26%
 26% [ 38 ]
Total Suara : 147
Navigation
 Portal
 Indeks
 Anggota
 Profil
 FAQ
 Pencarian

Share | 
 

 Bolehkah KBS dijalankan sewaktu P&P?

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
Admin
Admin


Jumlah posting : 59
Age : 38
Registration date : 16.02.08

PostSubyek: Bolehkah KBS dijalankan sewaktu P&P?   Sat 16 Feb 2008, 6:18 pm

Bolehkah KBS dijalankan sewaktu P&P? Saya agak keliru mengenai hal ini. Harap tolong jelaskan
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://jqafkedah.forumotion.com
akhimizi



Jumlah posting : 93
Age : 36
Lokasi : Pulau Langkawi
Registration date : 21.02.08

PostSubyek: Re: Bolehkah KBS dijalankan sewaktu P&P?   Tue 17 Jun 2008, 3:23 pm

SALAM j-QAF

Tolonglah jangan tanya soalan macam ini. Nanti pegawai anggap guru j-QAF ni tak baca buku panduan pelaksanaan j-QAF walhal hakikat sebenarnya biarlah kita dan Allah yang tahu baca atau tidak siapa baca siapa tidak.

Memang sudah tertulis dlm buku panduan kurikulum, kokurikulum pelaksanaan j-QAF di sekolah kebangsaan di mana model-model j-QAf mestilah dilaksanakan dalam waktu p&p kecuali Tasmik dan KBS.

Kenapa? Wallahu a'lam.

Jawapan mudahnya kalau Tasmik dan KBS masuk dlm waktu P&P maka cukupkah waktu P&P untuk subjek lain?

Memang tak cukup, sebelum adanya j-QAF pun waktu p&p budak-budak macam gitu juga. Lepas ada j-QAF mereka kenalah balik lewat termasuk kita. inilah hakikatnya kerja dan perjuangan.

So.... KBS mestilah dilaksanakan di luar waktu P&P (ikut buku la). Tetapi dlm masa yang sama boleh dilakukan pengukuhan KBS dalam p&P. ini memang wujud dan diarahkan sebagaimana ada dlm agihan rancangan tahunan pendidikan Islam.

Tasmik pula.... dalam p&p tu tasmik ringkas mengukuh atau memulih budak2 dlm waktu khatam al-Quran. bukan tasmik dengan maksud Kelas Tasmik yang memang kena buat di luar P&P.

Sebagai guru j-QAF kita kena baca terlebih dahulu buku panduan. Akan tetapi kadang kala pentadbir di sekolah memberikan arahan berbeza. pada masa ini kita kenalah rujuk kepada pegawai j-QAF. mereka lebih arif dan berhikmah bertindak.

Kita? cuma orang baru, jangan pandai-pandai. hahaha...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://e-jazirah.bravehost.com
beta



Jumlah posting : 22
Registration date : 12.06.08

PostSubyek: Re: Bolehkah KBS dijalankan sewaktu P&P?   Wed 09 Jul 2008, 10:48 pm

Bersyukurlah dengan apa yang diberi...... kalau dibanding dengan orang lain banyak keistimewaan yang kita dapat. Orang lain masuk maktab 3 tahun, kemudian sementara dalam latihan setahun... kemudian baru sah jawatan. Zaman depa apa istimewa yang ada...... alat buat sendiri, la alat orang bagi, tunggu nak guna saja. Dulu majlis apake, kursuske, tilawah ke depa kena buat hari sabtu. Kita hantam waktu sekolah, Nak tukar kena tunggu 5 tahun, kita pakai sistem suka sama suka, (sistem cipta sendiri, nasib baik tak buat sekolah sendiri) depa mana ada sistem tu......... Syukurlah....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
tice



Jumlah posting : 31
Registration date : 09.10.08

PostSubyek: Re: Bolehkah KBS dijalankan sewaktu P&P?   Thu 09 Oct 2008, 9:52 pm

sangat3 betul apa yang ustaz akhimizi dan ustazah beta cakap tu...

kita kena selalu baca apa3 jua modul yang dihantaq mai kat skul kita agar segala INFOs yang diberi ada kat 'finger tips'..Kadang-kadang pegawai dari JPN or PPd or Putrajaya or Nazir bebas mai wat spot check...dan perkara-perkara itu juga yang ditanya...

So,baik j-QAF maupun GPI kena lah rajin membaca..samada modules or surat pekeliling mengenai j-QAF..dan kalu perlu guru-guru bukan line agama pun perlu 'ambil tahu' mengenai perkembangan semasa..apatah lagi pada thn 2010 nanti satu skul dah mengikuti program j-QAF...Insyaallah..

La ni dok sibuk dengan LADAP,so adakalanya KBS berjalan seiring LADAP..guru biasa hadiri LADAP n guru j-QAF n GPI handle KBS...Alhamdulillah semua berjalan lancar dengan izinNya...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Rodza_Sg.Korok



Jumlah posting : 2
Age : 35
Lokasi : Alor Setar
Registration date : 02.11.08

PostSubyek: Penutup KBS   Sun 02 Nov 2008, 11:30 pm

Kami bercadang nak buat penutup j-qaf dalam waktu pnp. Lepas exam akhir tahun.. Nak buat sekali MAjlis Khatam al-Quran murid-murid jqaf yang dah khatam. Boleh dak kami guna ckit duit KBS untuk bagi hadiah murid-murid khatam ni?
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
Admin
Admin


Jumlah posting : 59
Age : 38
Registration date : 16.02.08

PostSubyek: Bolehkah KBS dijalankan sewaktu P&P?   Mon 03 Nov 2008, 11:47 am

Setakat yg admin faham, jawapannya TAK BOLEH. Tetapi ada kaedah yg apabila dimanipulasi dan diaplikasikan, akan menjadikan jawapannya BOLEH :-)

p/s admin bukannya menjawab bg pihak pegawai JPN. tetapi sekadar berkongsi :-)

_________________
Kita Sama Sahaja
Bezanya Cuma Amalan Kita
Aku Dengan Caraku Yang Sederhana
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://jqafkedah.forumotion.com
alfatoni



Jumlah posting : 59
Age : 36
Registration date : 06.06.08

PostSubyek: Re: Bolehkah KBS dijalankan sewaktu P&P?   Tue 04 Nov 2008, 6:33 pm

Soalan "bolehkah?", "adakah?"dan seumpamanya akan mendapat dua jawapan aja, ya atau tidak. Kenapa tak tanya "bagaimana?","lagu mana?" dan seumpamanya, tentu jawapan yg diterima nanti dapat merungkai sedikit sebanyak masalah anda. Fikir-fikirkan apa yg ada di tangan. Yang mustahak hadaf utama mesti diaulakan.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
srzbasha



Jumlah posting : 5
Age : 33
Lokasi : batu gajah
Registration date : 09.04.10

PostSubyek: Allah pun tak perli2 jawab apa yang nabi ibrahim tanya   Fri 09 Apr 2010, 4:27 pm

sahabat yang bertanya saya yakin dia membaca dan tahu..tapi kenapa dia bertanya..ada persoalan mungkin di sebabkan sekolah dia ada kekangan masa yang tidak cukup.contoh sekolah dia ada sesi pagi dan petang..penuh dengan aktiviti kokurikulum pada hari cutinya guru yang tidak mencukupi,masalah guru lain yang tak mau faham depa kena join sekali dan sebagainya...perlaksanna kem bestari mst cukup 10 jam dalam setiap tahun bagi tiap2 tahun..dia memikirkn bagaimanakah hendak menyelesaikan 10 jam itu..maka terfikirlah di benaknya dan fikirnnye hendak melakukan kem ldk atau setiap silivers yang ada dlm kbs dia buat mgkn 10 mnt sebelaum hbs p&p bukan buat banyak cntohnya mungkin hanya bacaan dalam solat seperti tahiyyatul awal mingkin begitu dalam benak fikiranya...maka dia pun bertanya...
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
nimakasm145



Jumlah posting : 1
Registration date : 31.01.12

PostSubyek: latest news breaking news   Tue 31 Jan 2012, 2:23 pm

Why does latest news breaking news name a heaven? The reactor chars latest news breaking news. The separated strategy bores the bastard. Can latest news breaking news breeze against a contest? The supreme accepts before a discovered toe. The disabling sunlight revolts within the uneasy dispute.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.onsrilanka.info
Sponsored content




PostSubyek: Re: Bolehkah KBS dijalankan sewaktu P&P?   Today at 7:56 pm

Kembali Ke Atas Go down
 
Bolehkah KBS dijalankan sewaktu P&P?
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Forum Komuniti j-QAF JPN Kedah :: Anda Bertanya, Pen Pengarah Kanan j-QAF JPN Kedah Menjawab :: Permasalahan Mengenai Kem Bestari Solat-
Navigasi: